سامسونگ Q80/Q80A QLED یک تلویزیون LED میان رده است. این تلویزیون جایگزین تلویزیون محبوب سامسونگ Q80/Q80T QLED از سال 2020 شده است. با این حال، دیگر یکی از بهترین تلویزیون های سامسونگ نیست زیرا زیر مدل های Neo QLED در خط تولید 2021 آنها قرار دارد. همچنین با تلویزیون های قبلی سامسونگ متفاوت است زیرا از یک پنل IPS مانند استفاده می کند که زوایای دید وسیعی دارد که به قیمت نسبت کنتراست پایین تمام می شود. دارای ویژگی کاهش نور موضعی برای بهبود عملکرد اتاق تاریک است، اما عملکرد وحشتناکی دارد و برای استفاده در اتاق های تاریک انتخاب خوبی نیست. این سیستم عامل تایزن را به عنوان پلتفرم هوشمند داخلی خود ارائه می دهد که استفاده از آن آسان است و تعداد زیادی برنامه برای دانلود در دسترس است. همچنین دارای بسیاری از ویژگی های بازی است که سامسونگ به آنها معروف است، مانند پهنای باند HDMI 2.1، پشتیبانی از نرخ نوسازی متغیر (VRR) و پنل 120 هرتز.

 

 

سامسونگ Q80A برای تماشای برنامه های تلویزیونی عالی است. برای تماشای نمایش‌ها در اتاق‌های روشن مشکلی نخواهید داشت، زیرا بازتاب خوبی دارد و به اندازه کافی روشن می‌شود که با تابش خیره کننده مقابله کند. همچنین اگر می خواهید محتوا را با تمام اعضای خانواده در یک چیدمان صندلی گسترده تماشا کنید، دارای زوایای دید گسترده است. در نهایت، هیچ مشکلی در ارتقاء

 

سامسونگ Q80A طراحی شیک و در عین حال ساده ای دارد. با پایه نصب شده در مرکز، بسیار شبیه به Q80/Q80T QLED سامسونگ 2020 است. پنل پشتی پلاستیکی بافتی است و مسیرهایی برای مدیریت کابل وجود دارد. به طور کلی، به نظر می رسد یک تلویزیون پریمیوم است و در اکثر تنظیمات ظاهر خوبی خواهد داشت.

 

پشت سامسونگ Q80A شبیه سایر مدل های سامسونگ است. دارای پلاستیک بافتی است و مسیرهایی برای مدیریت کابل وجود دارد . همچنین می‌توانید پشت پایه را جدا کنید تا کابل‌ها از آن عبور کنند. ورودی ها رو به پهلو هستند، بنابراین دسترسی به آنها با تلویزیون روی دیوار آسان است.

 

 

کیفیت ساخت سامسونگ Q80A عالی است. کمی تکان می خورد، اما زیاد قابل توجه نیست. این عمدتا پلاستیکی است که هنوز جامد به نظر می رسد و هیچ انعطاف قابل تلویزیون فیلیپس توجهی وجود ندارد. متأسفانه، واحد آزمایش شده دارای سه پیکسل است که در طول یک صحنه تاریک به رنگ بنفش نمایش داده می شود ( یکنواختی سیاه را ببینید ). ما افراد دیگری را به صورت آنلاین دیده‌ایم که تجربه مشابهی دارند، اما این یک مشکل کنترل کیفیت است، بنابراین تجربه شما متفاوت خواهد بود.

 

 

سامسونگ Q80A نسبت کنتراست پایینی دارد که نمونه‌ای از پنل‌های ADS است و به کنتراست پنل‌های VA نزدیک نیست. کنتراست با روشن‌کردن محلی فعال کمتر از حد انتظار است، زیرا کم‌نور محلی همه مناطق در الگوی شطرنجی را روشن می‌کند، که منجر به این نسبت کنتراست پایین می‌شود. سیاه‌های عمیق‌تر را در محتوای واقعی با نواحی بزرگ از رنگ‌های تیره نشان می‌دهد، اما اگر مناطق روشن‌تر مانند صفحه شطرنجی زیاد باشد، سیاه‌ها به آن عمق نخواهند بود. با صفحه نمایش تمام سفید و تمام مشکی، کنتراست 12390:1 دارد. کنتراست بومی بین واحدهای جداگانه کمی متفاوت است، اما برای یک پنل IPS مانند خیلی بالاتر نخواهد بود. توجه داشته باشید که مدل های 50 و 85 اینچی دارای پنل VA هستند، یعنی کنتراست بهتری دارند.

سامسونگ Q80A دارای ویژگی کم نور محلی متوسطی است. 50 ناحیه با اندازه متوسط ​​وجود دارد و سیاه‌ها را خرد می‌کند و باعث از بین رفتن جزئیات در صحنه‌های دارای سایه می‌شود و برجسته‌های کوچک مانند یک میدان ستاره‌ای ظاهر نمی‌شوند. همچنین در اطراف اجسام روشن گلدهی قابل مشاهده است و صفحه نمایش یکنواخت به نظر نمی رسد زیرا کل مناطق افقی گاهی اوقات روشن می شوند. شکوفایی قابل توجهی در اطراف زیرنویس‌ها وجود دارد، و وقتی با زاویه نگاه می‌کنید بدتر می‌شود که حواس‌تان را پرت می‌کند. هنگامی که اشیاء سریع حرکت می کنند، مناطق کم نور به آهستگی خاموش می شوند، اما همچنین مناطق را زودتر از موعد روشن می کند، بنابراین به طور کلی، اجسام به خوبی بین مناطق انتقال پیدا نمی کنند. به طور کلی، عملکرد آن در مقایسه با Q80/Q80T QLED سامسونگ ناامید کننده است و کیفیت تصویر را در صحنه های تاریک بهبود نمی بخشد.

کم نور محلی در حالت بازی ضعیف است. این شبیه به حالت خارج از حالت بازی است، با این تفاوت که به نظر می رسد کل صفحه نمایش بیشتر روشن می شود، به این معنی که سیاهان حتی خاکستری تر به نظر می رسند. گلدهی کمتری وجود دارد، اما این به این دلیل است که وقتی یک جسم روشن روی صفحه نمایش وجود دارد، کل مناطق روشن می شوند. هایلایت های کوچک اکنون بیش از حد روشن شده اند، تا جایی که جزئیات را از دست می دهند. انتقال منطقه هنوز قابل مشاهده است، اگرچه بهتر از حالت خارج از بازی است.

 

سامسونگ Q80A دارای روشنایی HDR فوق العاده ای است. نقاط برجسته کوچک واقعاً برجسته هستند، اما مناطق بزرگ به دلیل محدودکننده روشنایی خودکار (ABL) کمتر روشن هستند. EOTF به خوبی هدف را دنبال می کند، اما بیشتر صحنه ها روشن تر از آن چیزی هستند که باید باشند.

 

روشنایی HDR در حالت بازی بسیار خوب است. تاریکی آن نسبت به حالت خارج از بازی کمی بیشتر است و نقاط برجسته کوچک به دلیل تیرگی موضعی آن به میزان قابل تلویزیون سامسونگ  توجهی روشن‌تر هستند. EOTF در پیروی از منحنی PQ هدف بهتر عمل می کند، با این تفاوت که برخی از صحنه های روشن هنوز بیش از حد روشن هستند.

 

سامسونگ Q80A یکنواختی خوبی دارد. لبه ها به وضوح تیره تر هستند و جلوه صفحه نمایش کثیف در مرکز وجود دارد. این می تواند با مناطق بزرگ رنگ های روشن، مانند هنگام تماشای ورزش یا استفاده از آن به عنوان مانیتور رایانه، حواس پرتی را به همراه داشته باشد. یکنواختی در صحنه‌های نزدیک به تاریکی بسیار بهبود یافته است، اما همانطور که در بخش کیفیت ساخت ذکر شد، می‌توانید پیکسل‌های مرده را در یک صفحه تمام مشکی ببینید. با این حال، این فقط یک مشکل در هنگام نمایش سیاه است، زیرا شما آن را با تصویر خاکستری 50٪ نمی بینید. یکنواختی بین واحدها متفاوت است، اما بعید است که به طور قابل توجهی بهتر از این باشد.

 

سامسونگ Q80A یکنواختی مشکی بدی دارد. با غیرفعال کردن نور محلی، کل صفحه آبی به نظر می‌رسد، نور پس‌زمینه در لبه‌ها پخش می‌شود، و ابری قابل‌توجهی در سراسر وجود دارد. با فعال کردن کم نور موضعی، کل مناطق افقی در اطراف صلیب مرکزی روشن می شوند، به این معنی که صفحه نمایش در واقع کمتر یکنواخت است. این مقدار بین واحدها کمی متفاوت است، اما به طور قابل توجهی نیست.

 

در این عکس ها می توانید پیکسل های مرده را به وضوح ببینید. دو تا زیر صلیب مرکزی در سمت راست وجود دارد و دیگری، در حالی که کمتر قابل مشاهده است، مستقیماً زیر بازوی چپ صلیب است. این یک مسئله کنترل کیفیت است، بنابراین تجربه شما متفاوت خواهد بود. اگر متوجه همین موضوع شدید، به ما اطلاع دهید.

 

این تلویزیون زوایای دید وسیعی دارد که از پنل ADS طبیعی است. اگرچه ممکن است متوجه شوید که صفحه نمایش هنگام مشاهده در زاویه تیره‌تر است، اما تصویر دقیق باقی می‌ماند و برای چیدمان صندلی‌های گسترده خوب است. توجه داشته باشید که مدل های 50 و 85 اینچی دارای پنل VA هستند، بنابراین زاویه دید بدتری دارند.

سامسونگ Q80A از مدولاسیون عرض پالس (PWM) برای کاهش نور پس‌زمینه استفاده می‌کند، اما در حالت «فیلم» با فرکانس بالایی 960 هرتز سوسو می‌زند که بیشتر مردم متوجه آن نمی‌شوند. با این حال، در حالت‌های تصویر «Dynamic»، «Standard»، «Filmmaker» و «Natural» با فرکانس 120 هرتز سوسو می‌زند . همچنین با تنظیم وضوح تصویر روی "Auto" با فرکانس 120 هرتز سوسو می‌زند و با فعال کردن LED Clear Motion می‌تواند تا 60 هرتز کاهش یابد . به طور معمول با فعال کردن حالت بازی با فرکانس 120 هرتز سوسو می‌زند ، اما همچنان در این تلویزیون با فرکانس 960 هرتز سوسو می‌زند. احتمالاً این یک اشکال است که ممکن است در یک به روز رسانی سیستم عامل برطرف شود و با فعال کردن Game Motion Plus با فرکانس 120 هرتز سوسو می‌زند .

Samsung Q80/Q80A QLED و Samsung Q80/Q80B QLED در کل بسیار شبیه به هم هستند، اما چند تفاوت وجود دارد. Q80A در HDR روشن‌تر می‌شود تا تجربه HDR تاثیرگذارتری را ارائه دهد، اما Q80B در اتاق‌های تاریک بهتر عمل می‌کند، زیرا در اطراف اجسام روشن کمتر شکوفا می‌شود، اگرچه ویژگی کاهش نور محلی آن هنوز متوسط ​​است. با این حال، کم نور محلی در حالت بازی در Q80B بهتر از Q80A است. همچنین، Q80B دارای پهنای باند HDMI 2.1 در هر چهار پورت HDMI خود است، در مقابل تنها یک در Q80A، به این معنی که می توانید چندین دستگاه HDMI 2.1 را متصل کنید.

 

 https://baneeh.com/video-audio-devices/tv-brands/sony/shopby/tv_display_resolution-1920x1080_full_hd

Samsung Q80/Q80A QLED و Samsung Q70/Q70A QLED تلویزیون های خوبی با انواع پنل های مختلف هستند. Q80A دارای یک پنل ADS است که زاویه دید بسیار وسیع تری دارد. همچنین در HDR به طور قابل توجهی روشن تر می شود، بنابراین هایلایت ها آنطور که باید برجسته می شوند. با این حال، Q70A دارای یک پنل VA با نسبت کنتراست بسیار بهتر و یکنواختی مشکی بهبود یافته است. با وجود اینکه Q80A دارای ویژگی کم نور محلی با آرایه کامل است که Q70A ندارد، Q70A به دلیل کنتراست بالاتر برای مشاهده اتاق تاریک بهتر است.

 

 

Q80/Q80A QLED سامسونگ در نام جایگزین Q80/Q80T QLED سامسونگ می شود، اما از انواع پنل های مختلف استفاده می کنند و نقاط قوت و ضعف متفاوتی دارند. QN80A دارای یک پنل ADS است که زاویه دید وسیع تری دارد. همچنین بسیار روشن تر می شود، به خصوص در HDR در حالت بازی. از سوی دیگر، Q80T دارای یک پنل VA با نسبت کنتراست بسیار بهتر و کاهش نور محلی بهتر برای بهبود تجربه اتاق تاریک است. Q80T همچنین کنترل بازتاب بسیار بهتری دارد.

 

 

سامسونگ QN90A QLED بسیار بهتر از Q80/Q80A QLED سامسونگ است. آنها از انواع مختلف پنل استفاده می کنند، بنابراین پنل VA در QN90A کنتراست بالاتری دارد، و Q80A به لطف پنل IPS خود، زوایای دید وسیع تری دارد، اما زاویه دید همچنان در QN90A مناسب است. QN90A از نور پس‌زمینه مینی LED استفاده می‌کند که ویژگی کم‌نور محلی بهتری را ارائه می‌کند و به آن اجازه می‌دهد تا روشن‌تر شود، به‌ویژه در HDR، بنابراین برجسته‌تر می‌شود.