روبن لی/CNET آسیا (چپ)، نیک هیلی/CNET استرالیا (راست)

هم سامسونگ و هم ال‌جی، دو تن از بزرگ‌ترین بازیگران در دنیای در حال رشد تلویزیون‌های دیود ساطع نور ارگانیک ، اعلام کرده‌اند (یا بسته به محل زندگی شما، در حال فروش هستند ) صفحه‌نمایش‌های OLED خمیده با صفحه‌نمایش‌های OLED «تخت» سنتی همخوانی دارند.

صفحه نمایش های خمیده برای چندین دهه در سینماها و اخیراً در برخی از سینماهای خانگی سطح بالا نیز استفاده شده است. اگرچه در تلویزیون، این چیزی بیش از یک حقه نیست.

 

اجازه دهید از قبل بگویم که من از طرفداران بزرگ OLED هستم. آنقدر که نوشتن این مقاله برای من دردناک است. OLED کیفیت تصویر بهتری نسبت به پلاسما، بازده انرژی بهتر نسبت به ال سی دی LED را نوید می دهد، در حالی که نازک تر و سبک تر است. شما می توانید همین الان یک مدل ال جی بخرید و نسخه سامسونگ همیشه در افق به نظر می رسد. ما نمونه‌های اولیه تلویزیون‌های OLED 4K را از سونی و پاناسونیک دیدیم ( آن‌ها با هم همکاری کرده‌اند )، اما هیچ چیز دیگری تا کنون. مسئله این است و مدت هاست که آنها را به اندازه کافی ارزان می کند تا تولید شود.

 

 

صفحه نمایش های خمیده در بسیاری از سینماها یافت شده  usb  است که احتمالاً مشهورترین آنها گنبد سینما در هالیوود است. این ایده جدیدی نیست، اما مزایای آن هنوز هم در شرایط خاص وجود دارد. با صفحه نمایش های واقعا بزرگ، یکی از بزرگترین مزیت ها این است که می توانید نور بیشتری را به سمت مخاطب "تمرکز کنید". یکی دیگر از موارد کاهش اعوجاج نوری هنگام استفاده از لنزهای پروژکتوری خاص است. همچنین یک "طبیعی بودن" بالقوه برای تصویری وجود دارد که هر قسمت آن با کره چشم شما فاصله دارد. اما شاید قابل توجه ترین مزیت، توانایی پر کردن درصد زیادی از میدان دید بیننده باشد. با نشستن روی صندلی سمت راست، می‌توانید تصویر را عملاً دور خود بپیچید.

 

 

سامسونگ مزایای صفحه نمایش خمیده را اینگونه توصیف می کند: "پنل خمیده اجازه می دهد تا فاصله بین کاربر و صفحه تلویزیون تقریباً از هر زاویه یکسان باشد." و برداشت LG: "با خمش ملایم به داخل، کل سطح صفحه نمایش از چشم بیننده فاصله دارد و مشکل اعوجاج بصری لبه صفحه نمایش و از بین رفتن جزئیات را از بین می برد." بنابراین طبق تعاریف خودشان، یکی از دلایل اصلی داشتن صفحه نمایش خمیده این است که فاصله هر قسمت از چشم بیننده یکسان است.

 

 

مشکل در ایده صفحه نمایش خمیده نیست، بلکه یک تلویزیون صفحه منحنی است. برای بهره مندی از یک تصویر پیچیده، یا حتی از مزایای یک تصویر طبیعی تر که هر قسمت از چشم شما به یک اندازه فاصله دارد، باید در یک مکان کاملا مشخص بنشینید. با صفحه نمایش تئاتر، آن مکان به اندازه کافی بزرگ است که افراد زیادی می توانند در آن بنشینند. مطمئناً، افرادی که به کناره‌ها می‌روند، بهترین اثر را نمی‌گیرند (اگر وجود داشته باشد)، اما افرادی که در وسط قرار دارند این کار را می‌کنند. با صفحه نمایش منحنی کوچکتر، آن نقطه شیرین بسیار کوچکتر است.

 

 

تلویزیون های کوچک نقطه شیرین خیلی بزرگی برای شروع ندارند. (من تلویزیون‌های 55 اینچی را در این زمینه کوچک می‌شمارم، زیرا در مقایسه با صفحه‌نمایش‌های سینما کوچک هستند.) اجازه دهید برای لحظه‌ای از جنبه خمیده آن بگذریم. محل نشستن ایده آل برای یک تلویزیون 55 اینچی 1080p چیست؟ این در واقع بسیار آسان است. شما باید به اندازه کافی نزدیک بنشینید تا بتوانید تمام وضوح را ببینید. نه آنقدر baneh.com  نزدیک که بتوانید تک تک پیکسل ها را ببینید، اما نه آنقدر دور که تلویزیون بتواند 720p باشد و هیچ تفاوتی به نظر نرسد. شما همچنین می خواهید که میدان دید شما را به اندازه کافی پر کند تا مانند نگاه کردن به تمبر پستی از سراسر اتاق نباشد.

 

 

من این را از طرف دیگر در "چقدر تلویزیون بخرم؟" و ما می توانیم از ریاضیات مشابه در اینجا استفاده کنیم. THX توصیه می کند تلویزیون 40 درجه از میدان دید شما را پر کند. بنابراین برای یک تلویزیون 55 اینچی، توصیه می شود در فاصله 66 اینچی بنشینید. این همچنین در مورد جایی است که افراد با دید 20/20 تمام وضوح ممکن را با 1080p می بینند. SMPTE 30 درجه را توصیه می کند، بنابراین می گوید باید 88 اینچ فاصله داشته باشید.

بنابراین در حالت ایده‌آل، یک صفحه نمایش OLED خمیده باید منحنی داشته باشد که شعاع آن چیزی بین ۶۶ تا ۸۸ اینچ باشد. از آنجایی که اکثر مردم هنوز حدود 108 اینچ از تلویزیون خود فاصله دارند، حتی می توانیم این عدد را به عنوان یک عدد خارجی بپذیریم.

 

 

خوشبختانه، دنیس برگر از HomeTechTell قبلاً مقداری ریاضی و تحقیق در مورد قسمت منحنی انجام داده است. او متوجه شد که در فاصله 90 اینچی (در محدوده ما)، تلویزیون به منحنی حدود 3 اینچی بین مرکز و لبه‌ها نیاز دارد. ال‌جی به این عمق هم نیست. به گفته ال جی، منحنی OLED 5 درجه است، نه 7.5 که برای فاصله دید 90 اینچی لازم است. چقدر متفاوت است؟ خوب، "نقطه شیرین ال جی" بر اساس منحنی آن، 134 اینچ فاصله دارد. بیش از 11 فوت این نه تنها دورتر از نشستن بیشتر مردم از تلویزیون است، بلکه به این معنی است که ممکن است 720p نیز باشد . به عبارت دیگر، برای اینکه هر قسمت از صفحه نمایش به یک اندازه از چشم شما فاصله داشته باشد، هدف اعلام شده ال جی، باید آنقدر دور بنشینید که صفحه نمایش کوچک به نظر برسد.

 

 

اما همه اینها وارد علف های هرز می شود. حتی اگر یک صفحه نمایش OLED منحنی جدید بیرون بیاید، به طور موثری مالک را ملزم می کند که در فاصله نسبتاً دقیقی از صفحه نمایش بنشیند. خیلی نزدیک یا خیلی دور، و منحنی مزایای اصلی خود را از دست می دهد. و فراموش نکنیم، این برای یک بیننده است. با چند نفر روی کاناپه، تمام مزایای ادعا شده از بین می رود.

 

 https://baneeh.com/video-audio-devices/tv-brands/lg/shopby/n_smart_tv-yes

نگاه کنید، این واقعیت که یک تلویزیون با صفحه "تخت" اصلاً می تواند خمیده باشد بسیار شگفت انگیز است. اما از آنجایی که OLED به سختی از زمین خارج شده است (مطمئناً اصلاً از زمین خارج نمی شود)، ناامید کننده است که می بینیم منابع محدودی به چیزی با ارزش کمی فراتر از «هی، نئاتو» وارد می شوند که البته احتمالاً OLED ذاتاً قبلاً هم داشته است.

 

با این حال، همیشه اینطور نخواهد بود (ما امیدواریم). زیبایی OLED در این است که از نظر تئوری، از نظر اندازه و وضوح مقیاس پذیر است. بنابراین نمایشگرهای OLED با اندازه نمایشگر یا حتی اندازه دیوار از نظر تئوری امکان پذیر هستند. در این صورت، یک صفحه نمایش خمیده می تواند بسیار عالی باشد.

و در حالی که ما با این آینده دور سر و کار داریم، یک صفحه نمایش OLED تخت و به اندازه دیوار که با فشار دادن یک دکمه در لبه های فیلم خم می شود، چطور؟ صفحه نمایش های OLED انعطاف پذیر این هم یک چیز است. در زمان های آینده عجله کنید.